Tuesday, September 22, 2015

Pertama kali bayar air SYABAS

Aku dah stay kat KL ni 8 tahun lebih. Hari ni baru pertama kali aku bayar bil air SYABAS | Syarikat Bekalan Air Selangor. Dulu masa aku menyewa di Taman Segar, owner rumah yang bayar maintainence dengan air. Lepas tu bila dah pindah ke Batu 9, SYABAS masa tu dah laksana air percuma untuk penggunaan bawah 20 m³. Dan selama hampir 5 tahun aku guna air yang percuma. Penggunaan air aku tak pernah lebih dari bacaan tu sehingga ke bulan ni dapat bil tengok ada amount kena bayar. Rm17.90. 
Tak heran penggunaan aku lebih dari 20 m³. Sebab wife tengah cuti bersalin memang lebih la penggunaan air. Sebelum ni guna air balik kerja dan sebelum pergi kerja je. 

Sambil-sambil google tadi jumpa artikel ni. 

"Selangor semak semula pemberian air percuma 40m3".. 

WOW!! tapi masih belum diputuskan lagi. Akan dimuktamadkan September 2015, bila-bila masa jela tu. Tunggu je la keputusan. Apapun aku masih bersyukur kalau masih diberi air percuma 20m3. Jangan dimansuhkan sudah ler.. 

- Bekalan Air Percuma 20m3 : Selangor semak semula pemberian air percuma 40m3
Posted by Admin on 03 Dec 2014 (781 reads)
SHAH ALAM, 2 DIS: Kerajaan Negeri akan mempertimbangkan untuk meningkatkan pemberian air percuma kepada 40m3 selepas penstrukturan industri air Selangor dimuktamadkan, pada September 2015.

Dato’ Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali berkata, perkara itu akan disemak semula sebelum Kerajaan Negeri membuat sebarang keputusan.

“Sukacita saya memaklumkan terdapat cadangan supaya pemberian air percuma ditingkatkan kepada 40m3 daripada 20m3.

“Kita akan melihat perkara ini selepas penasrukturan industri air dimuktamadkan.

“Perkara ini turut akan disemak dan kita perlu melihat memandangkan Cukai Barangan Perkhidmatan (GST) akan dilaksanakan April tahun hadapan,” katanya di Dewan Negeri Selangor (DNS), di sini, hari ini.

Beliau berkata, Kerajaan Selangor akan terus mengutamakan kepentingan rakyat memandangkan pemberian air percuma 20m3 sedia ada banyak membantu golongan yang kurang berkemampuan.

Oleh: AFIX REDZUAN 

Sumber dari MES | Merakyatkan Ekonomi Selangor

Apapun brapa banyak air percuma ke tak percuma ke, kena beringat !! Guna air dengan wajar dan berjimat cermat. Ingat pesanan ni.. "takde elektrik takpe, jangan takde air"..

No comments:

Post a Comment