Tuesday, October 25, 2016

Tak perlu ragu nak makan telur ! Khasiat dan Kelebihan telur !

Hari ni aku nak sharing sikit pasal khasiat telur ni. Rata-rata ramai lagi yang kompius telur ni baik ke tak untuk kesihatan. Yang paling ketara ramai mengatakan telur ni mengandungi kolestrol tinggi. Kuning telur tak baik la, makan yang putih je. Hmm dulu aku pun fikir begitu tapi selepas aku baca beberapa artikel aku sedar telur tu sangat bagus. Ada pun yang kurang bagus, bila makan telur yang bergoreng. Sebab berminyak ! 

Nutrition Fact -Source Google
Breakfast aku - 3 biji telur rebus
Meh aku nak share sikit khasiat telur ni. Tahu tak korang yang kuning telur tu mengandungi banyak khasiat yang luar biasa. Antaranya :

-Mineral dan vitamin B kompleks yang baik untuk tubuh.

-Kandungan AA dan DHA baik untuk meningkatkan fungsi otak.

-Kandungan HDL (Kolestrol baik) lemak yang baik untuk mengelak penyakit berisiko tinggi seperti jantung, stroke dan lain-lain lagi. 

-Vitamin A,E,D yang baik untuk mata, gigi dan tulang.
-Protein dan asid amino membekal tenaga serta berupaya mempercepatkan penyembuhan otot-otot yang yang tercedera semasa bersenam atau workout.

dan banyak lagi... 

Jadi mulai sekarang jangan la takut-takut nak makan telur ni. Ada banyak cadangan penyediaan menu telur ni. Aku lebih prefer telur rebus, telur setengah masak, scramble egg, broccoli omelette, vege omelette dan banyak lagi resepi guna telur ni tanpa guna minyak. Korang tengok menu mat salleh, mana dia buang kuning telur. Haa.. breakfast semestinya.. Malam-malam lapar, masak la telur buat scramble ke, bagus untuk elak dari makanan berat. Tips untuk diet, jaga pemakanan. Good luck.. 

No comments:

Post a Comment