Tuesday, March 5, 2019

Book tiket penerbangan Singapore Kuala Lumpur dengan Traveloka

Assalamualaikum w.b.t, 



Welcome to Daus Redscarz Blog ! Jeng jeng jeng. 

Dah masuk bulan Mac 2019. Apa perkembangan terkini persiapan #RoadToUSS #DausRedscarzToUSS. Alhamdulillah tiket flight pergi dan balik dah book. Fuhh lega dapat setelkan 2 major part iaitu Penyediaan Passport dengan Ticket Flight. Kenapa pilih naik flight ? Walaupun kos menggunakan jalan darat lebih murah dan jimat. 

Okeh, sebenarnya aku memang ada terfikir nak guna jalan darat, drive dari Kuala Lumpur ke Johor kemudian masuk Singapura guna public transport. Semua kaedah aku dah fikirkan, termasuk la naik bas atau naik keretapi. Memang kos lebih murah dan jimat berbanding naik flight. Akan tetapi mental aku tak brapa kental sebab fikirkan dekat imigresen kena turun naik turun naik bawa anak-anak. Kalau ramai orang atau sesak macam mana nak handle. Aku masih tak boleh nak bayangkan. Aku ada baca 2,3 pengalaman orang lain travel guna jalan darat tapi still aku tak yakin lagi. Mindset aku barangkali. 

Jadi aku pilih naik flight. Bagi pendapat aku, pendapat aku ni bukan betul atau salah, check imigresen tetap ada cuma sekali saja sebelum boarding. Lepas tu terus je tu pintu gate. Isi form putih tu pun dalam flight (correct me if im wrong). Ada banyak masa nak completekan borang putih tu. Kalau dekat jalan darat, mungkin akan kalut sikit nak isi form. Risau anak-anak lari sana lari sini. Kalau ramai orang macam mana pulak agaknya. 

Sebenarnya naik flight pun tak mahal sangat kalau pandai pilih tarikh dan merancang. Matta Fair salah satunya event yang selalu dinantikan orang ramai, banyak pakej-pakej pelancongan, offer-offer melancong yang menarik ke pelbagai destinasi idaman. Akan tetapi Matta Fair promo ni kalau terlepas event dia melepas la haha. Tapi korang tak risau sangatlah kita gunakan cara-cara lain untuk dapatkan MATTA Fair 2019 seperti kemudahan website perbandingan harga flight ataupun hotel. Terus terang cakap, kita rakyat Malaysia yang bukan kaki melancong, bukan kaki travel ni, kita cuma tau ada 2 jenis flight je ada kat Malaysia ni. Airasia atau MAS saja. Kalau tak MAS, Airasia. Dua tu je kita tau. Sebenarnya banyak lagi jenis airlines yang kita boleh naik untuk ke destinasi yang dituju. 

Kalau pergi melancong ke luar negara fuhh nama airlines yang tak pernah dengar pun ada. Korang tau tak aku book flight aku guna website mana? Traveloka ! Tau kan?? Korang tau tak traveloka ni antara website yang membandingkan harga flight-flight. Kat situ la aku sedar betapa banyaknya airline yang kita boleh tempah untuk ke destinasi. Nak pergi singapore, selain dari MAS dan Airasia korang boleh book sama ada Lion Air, Jetstar Asia, Flyscoot, Silk Air, Bangkok Airways, Vietnam Airlines, yang familiar Malindo dan banyak lagi. Macam-macam jumpa dalam tempoh perbandingan harga tiket penerbangan murah ni.


Selepas membandingkan harga di Traveloka, aku pegi masuk check website airline yang aku pilih tu, nak pastikan harga tu mahal ke murah. Ternyata ada perbezaan.

Haa ni la antara senarai- senarai perbandingan harga dan jadual waktu penerbangan mengikut tarikh yang dipilih.

dan lagi best ada emel coupon discount. Baru ni aku beli dapat rebate sehingga RM70 tu. Jimat-jimat.

Okeh ni total harga tiket flight untuk 6 orang. Airasia dari Singapore ke Kuala Lumpur. RM1518.38 Termasuk baggage 20kg x 2 orang. Murah ke mahal ? 6 orang tu. Itu kalau booking lagi awal mesti lagi murah. 
Check this out, guys. Jom usha Sale Abration Traveloka biar rambang mata. 

Orait ini saja sharing untuk kali ni. Korang jangan lupa SUBSCRIBE channel DAUS REDSCARZ ya, turn on notification untuk vlog-vlog terbaru dari kami.

No comments:

Post a Comment