Wednesday, June 6, 2012

Cara nak sediakan Nanas | Tips

Aku rasa ramai yang tak makan nanas sebab malas nak kupas atau tak reti nak kupas, leceh lah, susah lah. Ni aku nak ajar. Kalau nak senang, sediakan pisau yang tajam dan tempat pemotong.
 Mula-mula potong dulu mahkota nanas tu, kalau ada batang kat bawah tu pun potong jugak, kemudian kupas dari atas ke bawah, pelan-pelan, kulit nanas ni keras sikit. jangan potong tebal sangat nanti abis kena isi. okeh settle buang kulit, nampak tak yang bulat-bulat tu, orang kata mata nanas. nak buang senang je, potong ikut garisan, lihat pic bawah ni.
 Inilah hasil selepas mata dibuang. Aku nyer nanas ni over masak tu yang jadi tak brapa nak cantik.
 Ok lepas tu, belah tengah2, dah belah tengah tu araskan pisau arah 30 darjah dan potong dan dapatlah hasil seperti di atas.
Ok ni kalau nak potong kecik-kecik, pastu cicah ngan rojak mak bee perghhh berderau...  mohon maaf kalau buat anda terliur.. banyak lagi cara nak potong, ikut kreativiti masing-masing. tapi ini yang paling senang.

**pic kurang menarik, nanas terlalu masak, over melt sikit.. :) boleh la mencuba..

Oppss.. makan nanas ni pun ada sebab tau... nak gi tau manfaat nanas ni,

1. Membantu menurunkan berat badan. hehe sbb i on diet..

2. Menyihatkan mata. Kajian menunjukkan amalan memakan nanas melindungi mata daripada masalah berkaitan penuaan kerana ia kaya dengan anti-oksida. haha dah tadi buang mata nanas, mata kita jadi sihat..

3. Nanas yang kaya dengan serat amat berkesan untuk memulihkan masalah sembelit dan masalah buang air besar yang tidak teratur.

4. Mengandungi enzim yang menjadikan kulit anjal, lembap dan menyingkirkan sel-sel mati dan rosak adalah kelebihan nanas. Enzim di dalam nanas juga membantu memerangi radikal bebas yang boleh mengurangkan tanda-tanda penuaan dan garis-garis halus.

1 comment: