Monday, February 26, 2018

Pertandingan Foto Dan Video Pendek KEMPEN #SAYANGMALAYSIA | Promosi PELANCONGAN Negara Tahun 2018

PUTRAJAYA, 23 Februari 2018 - Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (KPK) meneruskan Pertandingan Foto dan Video Pendek di media sosial dengan subtema kedua iaitu #MyDestination mulai 1 Mac hingga 30 April 2018. 

Orang ramai yang berminat untuk menyertai pertandingan ini perlu menghantar foto atau video pendek kreatif berkaitan keunikan dan kepelbagaian lokasi-lokasi /tempat-tempat percutian yang menarik atau lokasi yang kurang diketahui umum menerusi platform media sosial iaitu Facebook, Twitter dan Instagram.

Bagi menyertai Pertandingan Video Pendek, orang ramai perlu memuatnaik video pendek berdurasi antara 30 hingga 60 saat di media sosial dengan hashtag #SayangMalaysia berserta hashtag #MyDestination. 
Pertandingan ini menawarkan pelbagai hadiah menarik bagi tempat pertama hingga ketiga dan 5 hadiah saguhati. Antara hadiah yang disediakan berupa tiket penginapan percuma di destinasi popular terpilih dalam negara, tiket percuma taman tema terkenal, baucer beli belah di pusat beli belah terkenal dan banyak lagi. 

Pertandingan ini dianjurkan bersempena Kempen Media Sosial #SayangMalaysia oleh Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia di dalam usaha untuk menjadikan Malaysia sebagai destinasi utama pelancongan dan kebudayaan yang terkemuka serta menggalakkan penyertaan pelancong domestik dan luar negara menggunakan media sosial untuk berkongsi detik indah dan keunikan semasa mereka berada Malaysia. 

Sepanjang tempoh Kempen Media Sosial #SayangMalaysia ini, orang ramai berpeluang menyertai enam pertandingan foto dan video pendek sepanjang tahun 2018 dengan memperkenalkan tiga (3) subtema baru iaitu #MyShopping bagi Julai hingga Ogos, #MyHeritage mulai September hingga Oktober.dan #MyKampung bagi November hingga Disember. Berikut adalah subtema bagi setiap pertandingan berkenaan: 

i. #MyCuisine - Januari hingga Februari 
ii. #MyDestination - Mac hingga April 
iii. #MyCulture - Mei hingga Jun 
iv. #MyShopping - Julai hingga Ogos 
v. #MyHeritage - September hingga Oktober 
vi. #MyKampung - November hingga Disember 

Maklumat lanjut berkaitan pertandingan ini boleh didapati di laman web rasmi Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia iaitu www.motac.gov.my/sayangmalaysia

Kempen Media Sosial #SayangMalaysia merupakan inisiatif lautan biru kebangsaan (NBOS) antara Jabatan/Agensi kerajaan dan pihak swasta. 

5 comments: