Thursday, October 29, 2020

Pengalaman menginap di Teratak Riverview, Tanjung Malim Perak | Masak Ala Survivor

Assalamualaikum w.b.t...

Pengalaman menginap di Teratak Riverview, Tanjung Malim, Perak beberapa bulan lepas masa PKPP. Masa ni baru lepas Hari Raya Korban boleh merentas negeri setelah sekian lama PKP. Dapat juga balik ke kampung berhari raya. Okeh ceritanya bermula masa nak balik KL. Konvoi 3 keluarga dengan ipar-ipar. 

Macam biasa la cuti musim perayaan jalan jem teruk. Time dah abis perayaan semua pakat nak balik KL. Oleh kerana jem teruk kami mula merancang cari pit stop untuk satu malam. Maka mencari la hotel-hotel murah, malangnya hotel semua penuh, cuti panjangkan masa tu. Oleh kerana minded dah set nak pit stop maka pulun juga kami cari tempat stay hari tu. 

Akhirnya terjumpa la satu tempat ni nama Teratak Riverview, terletak di Sungai Bernam, Tanjung Malim, Perak. Dia bukan hotel tapi macam chalet-chalet tepi sungai. Ada tempat perkhemahan ada dorm dan chalet. Berjumpa dengan owner teratak tu, akhirnya dapat la tempat menginap.

teratak riverview tanjung malim

Gambar dari Jambatan

Teratak Riverview ni lokasi dia agak terpencil sikit kerana terletak hampir 4km ke dalam hutan. Memang seram gak perjalanan masuk dalam hutan ni. Jadi kalau bercadang nak menginap sini pastikan korang beli siap-siap barang makanan atau keperluan. Kat dalam tu takde jual barang runcit. Kami dah terkena dah hari tu, maklum la main redah je kan. Apa yang ada pun hanya daging korban bawa dari kampung. Bukan boleh masak pun, api takde, periuk takde bahan bahan masakan takde. Haa tepuk..

Apapun, dah dapat bilik semua, lepas maghrib aku dengan biras kena keluar beli makanan dan barang keperluan. Semua dah pakat lapar malam tu. Senja weh jalan keluar dah gelap gelita. Seram sangat tapi hati kena kental. Hati-hati jangan salah masuk simpang. Mujur la biras aku ni terer ingat jalan. Alhamdulillah dapat sampai ke kedai di Pekan berdekatan (UPSI lama) Tapau makanan dan beli barang keperluan sekali untuk sarapan pagi esok. Kedai runcit tak banyak buka masa tu, jadi beli je la apa yang ada. (maggi, roti, telur, periuk, lighter, air mineral dan lain-lain)

Selesai semuanya, masuk semula ke dalam hutan, alhamdulillah sampai dengan selamat di lokasi penginapan. Maka makan la kami beramai ramai sambil ditemani bunyi air sungai deras yang mengalir. Lepas makan sembang-sembang dan masuk tidur. 

KEESOKKAN HARI

Nyaman sungguh tidur, semua tidur dengan nyenyak sekali. Maklum la semua letih semalam. Pepagi budak-budak dah turun sungai. Bapa bapa siapkan sarapan. Menu pagi ni roti sandwich telur rebus dengan maggi sup. Berbekalkan periuk yang beli semalam, maka dapat la masak-masak pagi ni. Tempat memasak atau bakar ada disediakan. 
teratak riverview tanjung malim

Gambar dari titi gantung

Teringat daging korban yang bawa semalam, aku terus terfikir nak masak sikit buat sup. Dengan bahan-bahan takde jadi aku nak masak dengan apa yang ada. Ala-ala survivor la konon. Aku ada terbeli bawang putih kat eco sebelum balik hari tu, ada dalam bonet. Memang berguna sangat la, lepas tu ada daun kunyit pun bawa dari kampung gak, nak buat tanam tapi memandangkan daunnya banyak boleh la ambik sehelai dua. Ada pokok serai ditanam oleh owner tempat ni. Dah minta izin, minta sebatang dua serai. Garam takde jadi aku guna perencah maggi ayam. Jom tengok aku masak. Sangat mudah tapi memang sedap sangat.

Memang syiok oo masak tepi sungai. Kalau ada bahan-bahan cukup memang lagi padu. Makan pulak tepi sungai memang nikmat. 

Pemandangan dan lokasi sangat cantik dan sangat menarik. Boleh menikmati keindahan alam semulajadi yang luar biasa. Sungai sangat sejuk, jernih cuma agak deras sikit. Sila berhati-hati. Tempat ni biasa dijadikan tempat untuk aktiviti teambuilding, berkhemah dan aktiviti lasak. Kalau ada peluang nanti, aku nak repeat tempat ni dan aku pastikan persediaan lebih rapi untuk stay kat sini. Bawa dapur gas, periuk, garam gula dan sebagainya. Memang best. 

Tengahari checkout dan pulang ke KL. Sekian, semoga bertemu lagi di entri entri akan datang.

Friday, October 16, 2020

PKP 1. 0 Malaysia Kenangan Tahun 2020 yang tidak akan dilupakan | Wabak Coronavirus Covid-19

Kenangan Tahun 2020

PKP Akan Menjadi Sejarah Negara Yang Terpahat Dalam Kenangan . Nak simpan kat Blog jugak la.. kenangan yg takkan di lupakan.. Untuk aku baca di tahun tahun hadapan jika masih dipanjangkan umur  


FASA 1: 18 MAC - 31 MAC 2020 
FASA 2: 01 APR - 14 APR 2020 
FASA 3: 15 APR - 28 APR 2020 
FASA 4: 29 APR - 12 MEI 2020
FASA 5: 13 MEI - 09 JUN 2020 (PKPB) 
FASA 6: 10 JUN - 31 OGOS 2020 (PKPP)

*(PKPB) - Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat
*(PKPD) - Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan
*(PKPP) - Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan
Perintah Kawalan Pergerakan seluruh

Tiada solat Jumaat sepanjang tempoh PKP
PKP dalam bulan puasa. Tiada bazar Ramadan, tiada terawih di masjid.
Tiada buffet Ramadan di hotel-hotel seperti tahun-tahun sebelumnya. 
Tiada sambutan Hari Raya Aidilfitri, tidak boleh balik kampung, tiada kunjung mengunjung.
Tiada bunyi mercun, tiada yg cedera akibat mercun. 
Harga minyak jatuh sehingga RM1.25/liter
Semua pejabat di seluruh Malaysia diarah tutup sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan kerja - kerja dilaksanakan sepenuhnya dari rumah.
Semua sekolah ditutup dan pendidikan dilaksanakan di atas talian. Kerja sekolah untuk murid dihantar dlm group what'sapp. 
Penjarakkan sosial sentiasa diutamakan. Bersalam tangan ditukar dgn meletak tgn di dada. 
Pita pelekat dilekatkan di atas lantai - lantai kedai untuk menentukan jarak selamat 1 meter di antara pelanggan. Beratur hingga berpuluh meter ke luar kedai. 
Restoran dan kedai-kedai makan ditutup, hanya dibenarkan bungkus dan dibawa pulang sahaja. Food rider ibarat cendawan tumbuh lepas hujan. Ada yg kantoi jual rokok seludup dan ketum. 
Hanya beberapa orang sahaja dibenarkan berada di dalam kedai.
Kedai bukan keperluan asas dan perniagaan tidak berkaitan pembekalan makanan diarah tutup.
Keseluruhan acara dan musim sukan di seluruh dunia dibatalkan serta merta. Aktiviti riadah dan bersenam dalam rumah. 
Konsert, perlancongan, festival, acara hiburan dibatalkan. Kawasan tumpuan di bukit bintang sunyi sepi yg sblm ini sesak dan padat 24 jam. Ibarat tiada waktu tidur. 
Majlis perkahwinan dan pelbagai sambutan majlis bersama keluarga dibatalkan. Tp diganti dgn nikah online. 
Tiada lagi jemaah di masjid dan rumah-rumah ibadat ditutup.
Tidak dibenarkan perkumpulan 50 orang atau lebih, kemudian diubah kepada 20 org atau lebih, hanya dibenarkan 10 orang atau kurang dari itu juga tidak dibenarkan.
Taman permainan kanak-kanak ditutup.
Kekurangan stok penutup muka, gaun,
dan sarung tangan untuk kegunaan pekerja barisan hadapan.
Kekurangan alat bantuan pernafasan
bagi pesakit kritikal.
Berlakunya pembelian panik sehingga kekurangan alat pembasmian, tiada sabun cuci tangan, tiada cecair pembersih tangan
Rak-rak di kedai menjadi kosong.
Kilang-kilang pembuatan, kilang penyulingan dan perniagaan lain telah menukar perkhidmatan mereka dengan membantu menyediakan visors, penutup muka, cecair pencuci tangan dan PPE.
Kerajaan telah melaksanakan sekatan jalan di setiap kawasan dan tertutup kepada pergerakan yang tidak penting.
Tiket kapal terbang murah, namun kita tidak boleh keluar melancong.
Sidang media dari Kementerian Kesihatan di keudarakan setiap hari.
Kemaskini kes baru, yang telah sembuh dan pesakit yang meninggal dunia dilakukan setiap hari jam 5 ptg. 
Jalan raya menjadi kosong sunyi sepi tanpa kelibat manusia dan kenderaan selepas jam 8 mlm. 
Ramai orang memakai penutup muka dan sarung tangan apabila keluar.
Pekerja perkhidmatan penting menjadi takut untuk keluar rumah.
Pekerja kesihatan pula, menjadi takut untuk pulang ke rumah dan berjumpa keluarga.
"Mendatarkan lengkung graf" itulah yang sering dikatakan, bersama dengan kata-kata " Kita lakukan ini bersama" dan "Kita harus menang" 
Ini adalah Novel Coronavirus ( Covid-19) suatu penyakit pandemik, yang diwartakan pada 18 mac 2020
Kenapa saya copy paste status ini?
Kerana, satu hari nanti, status ini akan muncul dipaparan ingatan FB saya dan ia memberikan peringatan kepada saya, supaya menghargai nyawa ini dan orang yang kita sayang.
Nikmat mana lagi yang kita dustai?
Lakukan kebaikan antara satu sama lain Sayangi antara satu sama lain
Sentiasa menyokong antara satu sama lain
Kita semua adalah satu !

#CopyNPaste
#ForMyReference
#StayAtHome
#DudukRumah
#CoronaVirus
#Covid19
#StaySafe
#KitaPastiMenang
#KitaJagaKita
#SocialDistancing

Thursday, May 28, 2020